‘Weak ratings make good journalists do bad things’: Fox News panic over Trump’s loss doing bad numbers laid bare in court

    ‘Weak ratings make good journalists do bad things’: Fox News panic over Trump’s loss doing bad numbers laid bare in court

    That worry — a real one, judging by Fox’s ratings in the election’s aftermath — played a key role in Fox not setting the record straight about unfounded fraud claims, the network’s accuser contends.

    “It’s remarkable how weak ratings make good journalists do bad things,” the filing quotes Fox Washington news executive Bill Sammon as saying.

    The details were included in a trove of private communications unearthed by lawyers and contained in a redacted brief filed Thursday by Dominion Voting Systems. Dominion claims in a $1.6 billion lawsuit that Fox aired allegations that Dominion had doctored the vote against Trump, even as it knew that was untrue. Fox says it was doing its job as journalists by airing the accusations made by Trump and his allies.

    Fox’s internal troubles began with a correct call: Declaring on election night 2020 that Democrat Joe Biden had beaten Trump in Arizona. The declaration, coming ahead of other news organizations, infuriated the president and his fans.

    The backlash was noted in internal emails. “Holy cow, our audience is mad at the network,” said one, quoted by Dominion. “They’re FURIOUS,” said another.

    Five days after the election, Fox News founder Rupert Murdoch communicated to Suzanne Scott, Fox News CEO, that the channel was “getting creamed by CNN. Guess our viewers don’t want to watch it,” according to court papers.

    Fox News tumbled from first to third in the news network ratings between the Nov. 3, 2020 election and Biden’s inauguration on Jan. 20, 2021, according to the Nielsen company. Meanwhile, thousands of Fox viewers flocked to the more conservative Newsmax, where prime-time viewership shot from 58,000 the week before the election to 568,000 the week after.

    The change shook the foundations of a network that had consistently led in the news ratings for the better part of two decades.

    Fox roared back into the lead by tacking more sharply to the right after Biden took office. But in the immediate aftermath of the election, there was genuine worry at its New York headquarters.

    Almost immediately, the network went on “war footing,” Dominion said, quoting a Fox executive.

    “Do the executives understand how much credibility and trust we’ve lost with our audience?” Fox prime-time star Tucker Carlson wrote to his producer, according to Dominion’s brief. “We’re playing with fire, for real … an alternative like newsmax could be devastating to us.”

    Dominion contends that Fox executives made the decision to push false narratives to entice their audience back, and points to claims made by Trump allies like attorney Sidney Powell on programs hosted by Maria Bartiromo and Lou Dobbs.

    On Nov. 9, Fox News Channel’s Neil Cavuto cut away from a news conference held by Trump aide Kayleigh McEnaney when she began to air unsubstantiated allegations. A Fox executive complained in the aftermath that Cavuto was damaging the network’s brand.

    The court filings also detailed two instances where Fox News reporters were attacked internally for tweeting fact checks. In one, reporter Jacqui Heinrich tweeted that there was no evidence any voting system deleted, lost or changed votes.

    “Please get her fired,” Carlson messaged fellow anchor Sean Hannity, saying Heinrich was hurting the company, according to Dominion’s filing. Heinrich’s tweet was later deleted, the court papers said.

    Carlson himself tried to “thread the needle,” Dominion said. It noted how he publicly stated that Powell had never provided evidence to back up her claims of fraud. “On the other hand, he did not say what he believed privately — that she was lying,” Dominion said.

    Fox said many of its specific responses will come in a document that Superior Court Judge Eric Davis in Delaware ordered sealed until Feb. 27. Fox said Dominion had mischaracterized the record and cherry-picked quotes stripped of key context.

    “There will be a lot of noise and confusion generated by Dominion and their opportunistic private equity owners, but the core of this case remains about freedom of the press and freedom of speech, which are fundamental rights afforded by the Constitution and protected by New York Times v. Sullivan,” Fox said.

    If either side can persuade Davis to grant summary judgment in its favor, the case will end without a jury trial. If not, the trial is scheduled to begin in mid-April.

    As a result of Sullivan and cases that followed, such defamation cases against journalists are usually very hard to prove, and Fox is also arguing that Dominion is grossly overestimating any economic damage to the company.

    Ultimately, though, the case is pulling back the curtain on what happened at the nation’s largest media outlet that appeals to conservative viewers at a pivotal time at the network’s, and the nation’s history.

    “Privately, Fox hosts and executives knew that Donald Trump lost the election and that he needed to concede,” Dominion argued in the papers released Thursday. “But Fox viewers heard a different story — repeatedly.”

    Learn how to navigate and strengthen trust in your business with The Trust Factor, a weekly newsletter examining what leaders need to succeed. Sign up here.

    Read More

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *


    Private rental market faces £19bn EPC-upgrade bill

    Private rental market faces £19bn EPC-upgrade bill

    News The cost of getting private rental housing in England up to tougher EPC guidelines by 2025 is set to be around £19bn, new research by Hamptons on behalf of Bloomberg has revealed. The study, which analysed data from the Department for Levelling Up, Housing and Communities, found that almost half of privately rented homes […]

    Read More
    Latent defects and appropriate remedial solutions

    Latent defects and appropriate remedial solutions

    News David Weare is a partner and Ian Smith is a senior associate at Fladgate LLP The recent decision in St James’s Oncology SPC Ltd v Lendlease Construction provides helpful guidance to PFI-project companies, design and build contractors, and employers generally when dealing with latent-defect claims. The case concerned a new oncology centre at Leeds […]

    Read More
    HS2 investigates slurry pool above Costain-Skanska tunnelling

    HS2 investigates slurry pool above Costain-Skanska tunnelling

    News An HS2 tunnel boring machine HS2 is investigating how a roughly 6 square metre pool of bubbling slurry emerged on a rugby pitch in Ruislip, north-west London. The brown foam emerged from the ground on Saturday (18 February), above a site where CSC – a joint venture between Costain, Skanska and Strabag – is […]

    Read More